ללמוד מהגדולים - תשעת העקרונות לחדשנות של גוגל



גוגל נחשבת בעיני מומחים הן בעולם העסקי והן במגזר הפרטי, כחברה החדשנית ביותר בעולם. כיצד מצליחה גוגל לקדם תרבות של חדשנות ולהבטיח שהרעיונות הללו ייושמו כראוי וייצרו מוצרים רווחיים חדשים לאורך זמן?


מתכון ההצלחה של גוגל אינו סודי ושמור. ההפך! היא שיתפה אותו עם כולם. ב 2013 עודכן קוד ההתנהלות של החברה הידוע בשם "תשעת העקרונות לחדשנות" שפורסם לראשונה ב 2008 בניהולה של מאריסה מאייר. עקרונות אלה, חלקם או כולם, ניתנים ליישום בהתאמה בכל ארגון או חברה.


עקרון מס' 1 - חדשנות אינה כותרת תפקיד של אדם מסוים אלא האחראיות של כולם, ולא משנה תפקיד או מעמד. לדוגמא מנהל תוכנית הבריאות של גוגל הציע רעיון לשירות לנטר ולעבד מידע על התאבדויות מקווים חמים ברגע שהם מופיעים בחיפוש ואז להציע למחפש להיכן להתקשר לעזרה.


עקרון מס' 2 - התמקד במשתמש, בלקוח ולא ברווח. הרווח יבוא מעצמו.


עקרון מס' 3 – חשוב בגדול, חשוב פי 10 ולא ב 10% יותר. כלומר עשה שינויים מהפכניים ולא שינויים אבולוציוניים. למשל ב 2004 החלה גוגל בפרויקט הספרים האלקטרונים ושמה לה למטרה לארגן את כל המידע בעולם ולסרוק את כל הספרים הקיימים בעולם מאז ומתמיד. צריך רק לזכור שחשיבה זו לא תמיד מתאימה לעסקים קטנים ודווקא חדשנות אבולוציונית תעבוד טוב יותר.


עקרון מס' 4 - המר על תובנות טכניות. לכל עסק תובנות ייחודיות משלו. הימור על תובנות אלו יכול להוביל לחדשנות רבה. הייתה זו גוגל ולא תעשיית המכוניות שהגתה את הרעיון של מכונית הנוהגת בעצמה, לאחר שראו בגוגל את כמות התאונות הנובעות מטעויות אנוש. וזה התגשם דווקא שם, כי לגוגל היה את הידע והיכולות, ואף יצרו מכונות ניסיונית הנוסעת מרחק רב.


עקרון מס' 5 - שלח וחזר אחרי... חדשנות אינה מחייבת שלמות מידית! הוצא את המוצר וחזר אחרי הלקוחות שיעזרו לך לשפר אותו. ב 2008 שחררה גוגל את גוגל כרום ואח"כ בכל שישה שבועות הוציאה עדכון גרסה מבוססת הפידבק של המשתמשים.


עקרון מס' 6 -  הענק לעובדים 20% מהזמן. בגוגל המעסיקים מדרבנים את העובדים להשקיע 20% מהזמן לעסוק בפיתוח רעיונות שהם חושבים, רוצים או חולמים עליהם, גם אם הרעיון אינו קשור לעבודתם. כך נולדו רעיונות כמו GOOLE ALERTS, GOOGLE NEWS, GOOLE MAPS, STREER VIEW. אם אינך יכול להרשות לעובדיך זמן זה באפשרותך לאפשר להם חופש פעולה לבחור פרויקטים שמעניינים אותם וכדומה.


עקרון מס' 7 - אמץ דברים שכבר קיימים. בגוגל הבינו שיש בעולם למעלה מ 7 מיליארד אנשים ודווקא החכמים והמוכשרים ביותר אינם עובדים בגוגל. כלומר הרבה מאד יצירתיות נמצאת מחוץ לכותלי גוגל ולכן היא עודדה מפתחים חיצוניים לפתח אפליקציות לאנדרואיד ואת הטובות והמתאימות גוגל רכשה.


עקרון מס' 8 - היכשל היטב. גוגל מאמינה שכישלון אינו דבר רע או שלילי. ההפך הם מאמינים שאם אינך נכשל לעיתים קרובות סימן שאינך מתאמץ מספיק. כשהם חושבים שמיזם אינו עובד הם אמנם מורידים אותו, אך למוצרים יש יכולת לשנות צורה. ניתן לפרק אותם וליצור מהם מוצר אחר. לדוגמא הרשת החברתית של גוגל – גוגל +, היא תוצר של המיזמים: גוגל באז, WAVE, ORKUT, OPEN SOCIAL שנכשלו.


 איציק מידן

מומחה ללימוד והטמעת חדשנות

  מכשיר ומלווה עסקים בחשיבה

    יצירתית ויצירת חדשנות


עקרון מס' 9 - מצא מטרה/ משימה שחשובה באמת. בגוגל מאמינים שעיקרון זה הוא החשוב ביותר. בגוגל מאמינים שעבודתם משפיעה לטובה על מיליוני האנשים.