האמת הפשוטה ליצור רעיונות חדשים יש מאין לכל עסק             או            מיתוסים ואמונות על יצירתיות המעכבים בעלי עסקים מלהתחדש ולהתפתח

רוב האנשים יצרו מערכת של אמונות סביב יצירתיות המתארות את זה כמשהו מעורפל, מסתורי ובלתי נגיש. האמת היא ששורשי היצירתיות נטועים עמוק בתוך מוחנו. נכון הוא שיש אנשים הטובים בזה יותר מאחרים, אך זה לא מונע ממך לאפשר ל"גאון היצירתי" שבך לפרוץ החוצה. בכולנו קיים הפוטנציאל ליצור רעיונות גדולים או פריצות דרך וחידושים. זהו רק עניין של למידת כלים וטכניקות והסרת החסמים המנטליים והמכשולים שאנחנו כל כך רגילים אליהם ומוקפים בהם. וזו כל האמת לאמיתה על חדשנות!


רוב האנשים חושבים שיצירתיות זקוקה להשראה קוסמית, בלתי צפויה והוענקה רק למעטים ברי מזל. קיימים מיתוסים פופולריים רבים על יצירתיות עסקית. מחקר המבוסס על המחקר - "המיתוסים של יצירתיות", מאת David Burkus  עוזר להבין  מה עומד מאחורי הכוחות והתהליכים שמניעים חדשנות.
מחקרו של Burkus תומך במה שאני תמיד האמנתי – שעם הכשרה מתאימה, כל אחד עם הלך רוח נכון, שכל ישר המעוגן במציאות, יכול לייצר רעיונות יצירתיים חדשים, פרויקטים, תהליכים ותוכניות. הצעד הראשון הוא לא להגביל את החשיבה שלך. כלומר לא להאמין ולקיים את המיתוסים עתיקי היומין הבאים על חשיבה יצירתית :


 מיתוס הגנים - אמונה כי היכולת היצירתית היא תכונה טבועה במורשת הגנטית של האדם. למעשה, הראיות מצביעות בדיוק על ההפך. לא קיים גן יצירתי. אנשים שיש להם אמון בעצמם ומשקיעים עבודה מאומצת וקשה בבעיה, הם בעלי הסיכויים הטובים ביותר למצוא פתרון יצירתי .



מיתוס המקוריות - הטוען שרעיון יצירתי הוא קניינו של מי שחשב עליו ראשון. אך היסטוריה ומחקר אמפירי מספקים ראיות המעידות, שהרעיונות החדשים משלבים רעיונות ישנים ששותפו על ידי אחרים.



מיתוסEureka  - אמונה שרעיונות חדשים מופיעים בהבזק של תובנה, אבל המחקר מראה כי תובנות כאלה הן למעשה תוצאה של עבודה קשה קודמת על בעיה שהגיעו לשיא. תובנה זו מופיעה לאחר זמן דגירה בתת מודע ברגע בו אנו מחברים פיסות של רעיונות קודמים הקופצים החוצה בתחושה של חידוש בסגנון Eureka – מצאתי!



מיתוס המומחה - חברות רבות מסתמכות על מומחה או צוות של מומחים לחשיבה יצירתית כדי ליצור זרם של רעיונות יצירתיים, ולפתרון בעיות קשות יותר מזמנים מומחים גדולים יותר. לעומת זאת, המחקר מצביע על כך שבעיות קשות במיוחד לעתים קרובות דורשות דווקא נקודת מבט של אאוטסיידר או מישהו שאינו מוגבל על ידי ידע בתחום (שדווקא מגביל ומסביר מדוע לא ניתן לעשות משהו).


מיתוס התמריץ - מיתוס המומחה מוביל לעתים קרובות למיתוס אחר, הטוען כי תמריצים 

גדולים יותר, כספיים או אחרים, יגבירו את המוטיבציה שיגדילו את תפוקת החדשנות.

תמריצים יכולים לעזור, אך לעתים קרובות הם גורמים יותר נזק מאשר תועלת.Brainstorm concept. Close up of Brainstorm concept royalty free stock photo


מיתוס סיעור מוחות - יועצים רבים מלמדים את שיטת סיעור המוחות הקבוצתי, או את טכניקת שיחות קבוצתיות ספונטניות, או חקר כל גישה אפשרית ולא משנה כמה לא קשורה היא נראית, כדי להניב פריצות דרך יצירתיות. למרבה הצער, אין שום עדות לכך שרק "לזרוק רעיונות" באופן עקבי מייצר פריצות דרך חדשניות.


מיתוס הגיבוש - המאמינים במיתוס הזה חושבים שגיבוש, ליכוד קבוצתי והרמוניה בצוות מעודדים חידושים. זו הסיבה שאנו רואים חברות שבהן כל כך הרבה עובדים מתגבשים על ידי משחק כדורגל יחדיו ואוכלים סביב שולחן אחד יחדיו. למעשה, רבים מהחברות היצירתיות ביותר מצאו דרכים לזרוע במכוון מחלוקות, התנגדויות וקונפליקטים בתהליכי העבודה שלהם, כדי לדחוף את גבולות היצירתיות של עובדיהם.


מיתוס האילוץ - רעיון פופולרי הוא שאילוצים מעכבים יצירתיות והרעיונות החדשניים ביותר מגיעים מאנשים שיש להם משאבים "בלתי מוגבלים". מחקרים מראים, לעומת זאת, שיצירתיות אוהבת את האילוצים. יתכן וחברות צריכות לעשות בדיוק את ההפך- לייצר בכוונה מגבלות על מנת למנף את הפוטנציאל היצירתי של עובדיהם.


מיתוס מלכודת הדבש - אחרים מאמינים בטעות כי ברגע שחשבנו על רעיון חדש, הוא כמו מלכודת דבש, העבודה תעשה מאליה. אך העולם לא מחכה רק לנו ולא ידפוק על דלתנו , או אפילו ימצא את הדלת למלכודת הדבש שלנו, אלא אם כן אנו מתאמצים לתקשר אותו, לשווק אותו ולמצוא את הלקוחות הנכונים .



זו הנוסחה המנצחת ליצירתיות: הכרת כלים וטכניקות לחשיבה יצירתית ופיתוח והטמעת חדשנות + התעלמות מהמחסומים המנטליים (מיתוסים ואחרים).




         איציק מידן

מומחה ללימוד והטמעת חדשנות

  מכשיר ומלווה עסקים בחשיבה

    יצירתית ויצירת חדשנות