מדריך מעשי ליצירת חדשנות בעסקים קטנים או בחברות

 תחילתו של מסע

חדשנות מניעה את העולם והעיסוק בחדשנות הולך ותופס תאוצה במיוחד בעולם העסקי בו התחרות עצומה ואורך חיי המדף של כל מוצר או שירות הולכים ומתקצרים.

לא קיימת נוסחה אחת בלבד לחדשנות ולא ביטחון שהמוצר והרעיון החדש שלך יהיה זה שיכבוש את השוק. יחד עם זאת ניתן להגדיל את הסיכויים על ידי לימוד מסיפורי הצלחה של אחרים, ובניית נתיב מחשבתי ונפשי מכוון חדשנות בהתאם.

אנשים רבים עם רעיונות מעולים מפחדים להסתכן ולא מנסים אפילו. פחד משתק אותם עוד לפני שהגיעו לקו ההתחלה לקראת הצעד הראשון. חובה להיות אמיצים ונחושים כדי לעסוק בחדשנות. חובה להאמין בצורה כמעט לא שפויה ברעיונות שלכם. בלעדי זה לא ניתן להגשים ולממש את הרעיונות שלכם.



מצאו את נקודת ההתחלה שלכם! התגברות על הפחד הראשוני מתחיל בהנחת רגל אחת לפני השנייה, בעשיית צעד ראשון קטן (שיטת הקאיזן – ארחיב על כך במאמר בפני עצמו). חשוב לזכור שאף פעם אינכם ממציאים את הגלגל ומתחילים מאפס. פחד עוצר אותכם מלעשות. עוד על הפחד והקשר למוח קראו בבלוג איך להתגבר על האויב מספר 1 של חדשנות.

חשוב לזכור כי לרוב אין חדש תחת השמש. לפני המטוס הייתה הציפור. תמיד ניתן למצוא בסיס קיים להתחיל ממנו. לדוגמא: הייתי רוצה לצייר אך איני יודע לצייר, אבל אני יכול לקחת תמונה ולהוסיף עליה או לגרוע ממנה פרטים שונים. נתחיל כך ונראה לאן נתגלגל.



הסתמכו על החוזקות שלכם! מסע לתוך טריטוריה חדשה יוצרת תחושה של התפעמות וגורמת לכם מודעות יתר ל"מה אני לא יודע ולמה אני לא מספיק טוב בו". במיוחד במצבים אלו חשוב לשים דגש ולהסתמך על החוזקות שלכם.



הכינו עצמכם נפשית:  חובה להיות מוכנים נפשית ורגשית לכל דבר שעתיד להתרגש. סטיב ג'ובס למשל נזרק מהחברה שלו. "צפה לבלתי צפוי אחרת לא תמצא אותו" הוא כלל חובה לכל מי שרוצה לפתח יצירתיות. יכולת זו דורשת אימון יומית פשוטה. הכינו נפשכם לדחייה והתנגדות, שניהם הם שלב חשוב בהכנותיו של כל יזם ומנת חלקו.



למדו מהגדולים: מדוע להמציא את הגלגל אם ניתן "להתגלח על זקנם" של אחרים?!    

כל אחד עם רמה גבוה של סקרנות ורצון להצליח יכול ללמוד מאלה שקדמו לו. "עשה לך רב"  נאמר בפרקי אבות. כך גם ובמיוחד בעולם ה INNOVATION והחדשנות. חפשו את אלה שיכולים להיות לכם לרב ולמורה.



הציבו ציפיות ריאליות: קריאה לימוד והכנות אינם ערובה להצלחה. אין מושג כזה ערובה להצלחה כאשר אנו לוקחים סיכון בלחדש. אמצו לליבכם את המשפט "צפה לבלתי צפוי אחרת לא תמצאו אותו" ושלבו אותו עם המשפט " אל תקפוץ מעל לפופיק". היו מוכנים לכל תרחיש. הכנות מראש פשוט מסייעות לכם לראות בבהירות ולהציב ציפיות      

                              ריאליות.



מצא את האנשים הנכונים: לקח חשוב מניסיונם של אחרים הוא למצוא את האנשים הנכונים, ולהדביק אותם במוטיבציה שלכם. תקשורת יכולה להיות מסובכת. אתם צריכים ללמוד לדבר עם מפתחים באופן שיגרום להם לעשות את מה שאתה צריכים. כדי לזכות בכבוד שלהם, אתם צריכים לדעת את קוד השפה שלהם ואת הז'רגון המקצועי שלהם. גדולתו של סטיב ג'ובס הייתה ביכולתו לפשט ולהראות להם את הרעיון שלו "פריים אחרי פריים", כך שיוכלו להבין כמוהו ולתרגם זאת למוצר.



אמנו את האוזן שלכם להקשיב: אתה צריך לשתף את הרעיון שלכם עם אנשים ולהקשיב למשוב שלהם. אימון האוזן מתחלק לשניים: להקשיב למידע שימושי שיעזור לכם להפוך את המוצר לטוב יותר, ולפתח יכולת סינון מידע שאינו שימושי. לחדשנים קיים פיתוי גדול לא להקשיב למשוב שלילי, אבל ההצלחה תלויה במקרים רבים דווקא 

                            בהקשבה לזה.




         איציק מידן

מומחה ללימוד והטמעת חדשנות

  מכשיר ומלווה עסקים בחשיבה

    יצירתית ויצירת חדשנות