איך להתגבר על האויב מספר 1 של חדשנות והתפתחות - הפחד משינוי?

הפחד משינוי מקורו במבנה המוח וכשהוא מתקבע הוא עלול למנוע יצירתיות שינוי והצלחה. כדי למנוע זאת כדאי להבין מעט את מבנה המוח. ישנה דרך לעקוף את החסימה ולהימנע מתקיעות, ואפרט אותה בהמשך.

אנשים רבים בכלל ובעלי עסקים קטנים בפרט מוגבלים על ידי האמונה שכדי לייצר שינוי חייבים לבצע מעשה קיצוני או רדיקלי של חידוש וחדשנות. כל מהלך מסוג זה מלווה באופן טבעי בפחד הבולם הצלחה ויצירתיות.
הפחד משינוי נעוץ בפיזיולוגיה של המוח וכשהוא מתקבע הוא עלול למנוע יצירתיות שינוי והצלחה. כדי למנוע זאת כדאי להבין מעט את מבנה המוח.


מבחינה אבולוציונית המוח הוא מבנה חריג בגוף האדם, שכן איברים חיוניים אחרים שמרו על צורתם במהלך האבולוציה האנושית, ואילו המוח המשיך להתפתח בחמשת מאות מיליוני השנים האחרונות. למעשה יש לנו שלושה "מוחות" נפרדים שהופיעו בתקופות שונות והאתגר שלנו הוא ליצור תפקוד הרמוני בניהם.

בתחתית המוח שוכן גזע המוח הידוע בשם המוח הרפטלי או המוח הזוחל (הדומה מאד למוח של אליגטור) שהתפתח לפני כ 500 מיליוני שנים. הוא אחראי על פעולות בסיסיות (פעילות לב, מעיר ושולח אותנו לישון...).
מעליו המוח התיכון הידוע כמוח של היונק שהתפתח לפני כ 300 מיליוני שנים (וקיים בצורה כזו או אחרת אצל כל היונקים). הוא מווסת את הטמפרטורה הפנימית, אחראי על הרגשות, ושולט בתגובת הלחימה או המנוסה שלנו שעוזרים לנו לשרוד.
החלק השלישי של המוח הוא הקורטקס, קליפת המוח, הידועה גם בשם המוח הרציונאלי, המבדילה אותנו מבעלי החיים, שהתפתחה לפני 100 מיליוני שנים. היא עוטפת את שאר המוח. התרבות, האמנות, המדע, הדחפים היצירתיים נמצאים שם.
כשאנו רוצים לחולל תהליך יצירתי אנו זקוקים להרשאה להיכנס לחלק זה.


כמה פעמים נדרשתם לחשוב על סיסמה וגילתם שהמוח שלכם אטום? או שרציתם להשתנות, לרדת במשקל ונתקלתם במחסום?

במקרים רבים ניתן להאשים את שומר השער- האמיגדלה, נמצאת במוח התיכון. תפקידה לשמור עלינו בחיים על ידי שליטה על תגובת המנוסה או הלחימה שלנו. היא נועדה לעורר חלקים אחרים של הגוף לפעול נוכח סכנה מידית. היא למעשה אחראית על השלטר.

אחת מדרכיה היא להאט ולעצור תפקודים כמו חשיבה רציונלית  וחשיבה יצירתית, שעלולים לשבש או לעכב יכולות גופניות של בריחה או יכולת להילחם.
הבעיה עם האמיגדלה שהיא מפעילה את מנגנון אזעקה בכל פעם שאנו רוצים לחרוג מן השגרה הבטוחה שלנו.
המוח בנוי כך שכל אתגר או השתוקקות מעוררים דרגה כזאת או אחרת של פחד. זה יכול להיות משרה חדשה, פגישה חדשה, הרצאה מול קהל, אתגר חדש, מבחן, שינוי!

איך ניתן לעקוף את הבעיה?

התשובה טמונה במשפט המדהים של לאו טסו:Vector illustration of a switch that turns on and off the brains.  vector illustration

"מסע בן אלף קילומטרים חייב להתחיל בצעד קטן אחד"

כלומר:
מטרה גדולה - מעוררת פחד הגורם לחסימת הגישה לקליפת המוח והתוצאה: כישלון.
מטרה קטנה - המוח אינו מאוים, הפחד נעקף, קליפת המוח מופעלת והתוצאה:                           

              הצלחה!

המוח שלנו מתוכנן להתנגד לשינוי. אך כשעושים צעדים קטנים נוצרים חיבורים חדשים במערכת העצבים:

  • המחלצים אותנו ממחסום היצירתיות

  • העוקפים את תגובת הלחימה/ מנוסה  

  • ויוצרים חיבורים חדשים בין הנוירונים, המאפשרים למוח להתלהב מתהליך השינוי ולהתקדם לעבר היעד בהצלחה

אמצו לכם את המשפטים הבאים כדרך חיים:


אין דברים מסובכים. כל דבר מסובך מורכב מאוסף של דברים פשוטים. בכל פעם צריך להתמודד עם דבר פשוט אחד.

הכישלון הוא המורה הטוב ביותר. צריך ללמוד להיכשל קדימה (לקבל את הכישלון ,ללמוד ממנו, לשנות ולנסות).

אם אתה עושה תמיד את מה שעשית, אתה תמיד מקבל את מה שתמיד קיבלת. שנו ונסו!


         איציק מידן

מומחה ללימוד והטמעת חדשנות

  מכשיר ומלווה עסקים בחשיבה

    יצירתית ויצירת חדשנות